Αντιπολεμικό δεκαήμερο δράσεων για την ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ και την ΕΙΡΗΝΗ 20-31 Ιανουαρίου.
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε ΑΙΓΑΛΕΩ
Εκπαιδευτικό υλικό για την ειρήνη και τους αγώνες των λαών για γη και ελευθερία
ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΟ ΔΕΚΑΗΜΕΡΟ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΔΡΑΣΕΩΝ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΡΗΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ
ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΜΑΣ
20-31 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2025
ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
Συνάδελφοι/ισσες,
25 Σύλλογοι Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης -μεταξύ των οποίων και ο Σύλλογός μας – στηρίζουν το “Αντιπολεμικό Δεκαήμερο Διδακτικών Δράσεων για την Ειρήνη και την Ελευθερία στα σχολειά μας ” 20-31 Ιανουαρίου 2025 και ΚΑΛΟΥΝ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ των σχολείων μας να συμμετάσχουν στην ευαισθητοποίηση των παιδιών πάνω στα θέματα της ειρήνης και της ελευθερίας.
Στις διδακτικές δράσεις που θα υλοποιήσουμε συζητάμε για τα δικαιώματα των παιδιών και των λαών, ευαισθητοποιούμε τους μικρούς μαθητές και μαθήτριές μας πάνω στην ειρηνική επίλυση των διαφορών, την ελεύθερη έκφραση, την ισότητα και τη δικαιοσύνη, αφηγούμαστε ιστορίες, δείχνουμε προβολές, ζωγραφίζουμε και δημιουργούμε με χαρτί, με ψυχή και με ομάδα γύρω από την αναγκαιότητα της παγκόσμιας ειρήνης για όλα τα παιδιά της γης, για ευημερία και πρόοδο στον πλανήτη.
Επειδή «ο πόλεμός τους σκοτώνει ό,τι άφησε όρθιο η ειρήνη τους», καλούμε τους συναδέλφους/ισσες σε όλη τη χώρα να κάνουν αντιπολεμικά μαθήματα, διδάσκοντας τις αξίες του αγώνα για την πραγματική ειρήνη, τη φιλία και αλληλεγγύη των λαών. Τα σχολεία να «βομβαρδιστούν» με τις ζωγραφιές, τα ποιήματα, τα κείμενα, τις ευχές των παιδιών για ειρήνη σε όλο τον κόσμο.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία προτάθηκε από τον Α΄ Σύλλογο Αθηνών ΠΕ και το Σύλλογο Εκπαιδευτικών ΠΕ «Σωκράτης» και συνδιοργανώνεται από 25 εκπαιδευτικά σωματεία ανάμεσά τους και ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών Π.Ε Αιγάλεω.
Να γράψουμε τη λέξη ΕΙΡΗΝΗ σε όλες τις τάξεις!
Αν θέλεις να λέγεσαι άνθρωπος
δεν θα πάψεις ούτε στιγμή ν’ αγωνίζεσαι για την ειρήνη και για το δίκιο.
Θα βγεις στους δρόμους, θα φωνάξεις, τα χείλια σου θα
ματώσουν απ’ τις φωνές
το πρόσωπό σου θα ματώσει από τις σφαίρες — μα ούτε βήμα πίσω.
Κάθε κραυγή σου μια πετριά στα τζάμια των πολεμοκάπηλων
Κάθε χειρονομία σου σα να γκρεμίζεις την αδικία.
Και πρόσεξε: μη ξεχαστείς ούτε στιγμή….
ΤΑΣΟΣ ΛΕΙΒΑΔΙΤΗΣ
- Η συγκυρία είναι εξαιρετικά κρίσιμη. Όταν ο Παναμάς, ο Καναδάς, η Γροιλανδία (που αποτελεί τμήμα της Δανίας) ανακοινώνονται σχεδόν ως στρατιωτικοί στόχοι, όταν η Μέση Ανατολή φλέγεται, η Γάζα ισοπεδώνεται ακόμα παρά τη συμφωνηθείσα εκεχειρία, η Συρία διαμελίζεται, όταν ο πόλεμος στην Ουκρανία μαίνεται με όλο και μεγαλύτερη ένταση, όταν το ελληνικό κράτος, νίπτει τας χείρας του για τη γενοκτονία στη Γάζα και συνάπτει επικερδείς διακυβερνητικές συμφωνίες με το Ισραήλ, εμπλέκεται στον πόλεμο της Ουκρανίας, αντιλαμβανόμαστε ότι οι εκτεταμένες πολεμικές αναμετρήσεις είναι συνέπεια των ιμπεριαλιστικών ανταγωνισμών για γεωπολιτικούς λόγους, πρώτες ύλες, αγορές, έλεγχο τεχνολογίας και εμπορίου. Οι λαοί όλου του κόσμου, που είναι τα μεγάλα θύματα αυτών των πολέμων καλούνται να αγωνιστούν για ειρήνη και ελευθερία.
- Πέρα από την ανάγκη να συμβάλουμε με τα σωματεία και τις συλλογικότητές μας στο αντιπολεμικό κίνημα, έχουμε χρέος να λειτουργήσουμε ως οι δάσκαλοι/ες της ειρήνης και της ελευθερίας στα σχολεία. Οι δράσεις ειρήνης στα σχολεία, οργανωμένες από τους Συλλόγους Π.Ε. είναι μια ακόμα σπουδαία πρωτοβουλία, ανάμεσα σε πολλές αντίστοιχες που έχει αναλάβει το εκπαιδευτικό κίνημα. Εκεί θα συμβάλουμε ξανά, με θεωρητική τεκμηρίωση και διδακτικό υλικό, για μια Παιδαγωγική της ειρήνης στην εποχή των μεγάλων πολέμων.
- Προτείνουμε επομένως σε όλες και όλους τους συναδέλφους να οργανώσουν μαζί με τα παιδιά τους στις τάξεις τους διδασκαλίες αφιερωμένες στην ειρήνη και τους αγώνες των λαών για γη και ελευθερία. Με το περιεχόμενο και τη διδακτική μεθοδολογία που εκείνοι θα επιλέξουν με βάση και τη δυναμική και τις ιδιαιτερότητες και την ηλικία των παιδιών στα οποία απευθύνονται. Το αντιπολεμικό αφιέρωμα στην ιστοσελίδα μας με το υλικό που συγκεντρώνει, φιλοδοξεί να τροφοδοτήσει αυτή την προσπάθεια αλλά και να τροφοδοτηθεί από αυτή. Οι συνάδελφοι αν θέλουν μπορούν να στείλουν στην ηλεκτρονική διεύθυνση του Συλλόγου το υλικό τους για να αναρτηθεί.
- Από θεωρητική άποψη, τόσο κατά τη διάρκεια όσο κυρίως μετά την πάροδο των δύο Παγκόσμιων Πολέμων και ιδιαίτερα μάλιστα κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου, δημιουργήθηκε, εντός της Παιδαγωγικής, η ανάγκη της ανάπτυξης ενός πεδίου που θα μελετά και θα στοχεύει σε συνθήκες και πολιτισμό ειρήνης –αυτό που οι περισσότεροι άνθρωποι κατανοούν ως απουσία πολέμου, αλληλοκατανόηση, συνύπαρξη και συνεργασία μεταξύ των λαών σε παγκόσμιο επίπεδο. Στις συνθήκες αυτές γεννήθηκε και άρχισε σταδιακά να αποκτά υπόσταση και ιδιαίτερη σημασία το πεδίο της Παιδαγωγικής της Ειρήνης. Τόσο η Κριτική Παιδαγωγική, όσο και η Παιδαγωγική της Ειρήνης τεκμηριώνουν (από διαφορετικές παιδαγωγικές και φιλοσοφικές αφετηρίες και με διαφορετικές προσεγγίσεις) τις διδακτικές μας παρεμβάσεις που στόχο έχουν την ευαισθητοποίηση των παιδιών στα δικαιώματα των λαών για γη και ελευθερία, στην επίγνωση των δεινών του πολέμου και στην καλλιέργεια φιλειρηνικής κριτικής συνείδησης. Μακριά από αντιλήψεις κατήχησης που επιδιώκουν να πλάσουμε την παιδική συνείδηση κατ’ εικόνα και κατ΄ ομοίωσή μας, οι διδακτικές μεθοδολογίες της κριτικής παιδαγωγικής λαμβάνουν υπ’ όψη την ηλικία των παιδιών και τους περιορισμούς που θέτει, τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε τάξης, σέβονται τη γνώμη των παιδιών, όποια κι αν είναι αυτή, οργανώνουν διδασκαλίες με βιωματικές, διαθεματικές προσεγγίσεις.
- Για την περίπτωση ενδοιασμών, εύλογων σε μια περίοδο που η Κυβέρνηση επιλέγει τις πειθαρχικές διώξεις ως βασικό μέσο αντιμετώπισης των εκπαιδευτικών ή αυθαίρετων και αυταρχικών παρεμβάσεων στο διδακτικό μας έργο θέλουμε να επισημάνουμε ότι:
Α. Οι διδακτικές μας παρεμβάσεις είναι παιδαγωγικά και θεωρητικά τεκμηριωμένες και σε κάθε περίπτωση και κάτω από όποιες συνθήκες οφείλουμε να υπερασπίζουμε τον παιδαγωγικό, επιστημονικό και κοινωνικό μας ρόλο.
Β. Τα νέα προγράμματα σπουδών που αποτελούν πλέον μέρος του θεσμικού πλαισίου της εκπαίδευσης αναφέρουν σε διάφορα σημεία το στόχο διαπαιδαγώγησης με βάση τις αρχές της ειρήνης και της ελευθερίας. Ενδεικτικά αναφέρουμε τα προγράμματα σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 29366/Δ1/ 23 Μαρτίου 2022): «Να ενδυναμώσουν [τα παιδιά] τα θετικά συναισθήματα, π.χ. αγάπη για τη χώρα τους και εθνική συνείδηση, διάθεση ειρηνικής συνύπαρξης, συνεργασίας και αλληλοκατανόησης με τους γειτονικούς λαούς και με άλλους λαούς που ανήκουν στην παγκόσμια κοινότητα». Και της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής ΣΤ΄ Δημοτικού: «Να υπερασπίζονται [τα παιδιά] τις βασικές αρχές που περιλαμβάνονται στα ανθρώπινα δικαιώματα, όπως της ελευθερίας, της ισότητας, της δικαιοσύνης. Να προσδιορίσουν τον ρόλο των διεθνών οργανισμών στην προώθηση της διεθνούς συνεργασίας και ειρήνης».
Γ. ΠΡΟΣΟΧΗ: Είναι προφανές, ότι, όπως σε κάθε άλλη δραστηριότητα, δεν φωτογραφίζουμε πρόσωπα παιδιών, δεν εκθέτουμε τα προσωπικά τους δεδομένα, όπως π.χ. τα επώνυμά τους κλπ.
Προτείνουμε στους/στις συναδέλφους να συνεργαστούν με τους Συλλόγους Γονέων, να οργανώσουν/ή και να συνδιοργανώσουν εκθέσεις ζωγραφικής και κειμένων στα σχολεία τους. Να στείλουν ζωγραφιές και κείμενα παιδιών στο Σύλλογό μας ώστε να αξιοποιηθούν και στην ιστοσελίδα και σε μια ενδεχόμενη αφίσα που θα προβάλλει το υλικό των παιδιών.
Ως προς το υλικό που υπάρχει εδώ, είναι αυτονόητο πως μπορεί να χρησιμοποιηθεί για διδακτική χρήση ελεύθερα από όλους, με την μοναδική επισήμανση πως απαγορεύεται η εμπορική αξιοποίησή του ή οποιαδήποτε δράση σχετίζεται με την αξιολόγηση.
Α. ΒΙΒΛΙΑ για την ΕΙΡΗΝΗ και τον ΠΟΛΕΜΟ:
Διαβάσαμε, προτείνουμε, παρουσιάζουμε …
- Ειρήνη, Φίλιππος Μανδηλαράς , εικ: Ναταλία Καπατσούλια, εκδ. Παπαδόπουλος
- Το μήνυμα του φτερωτού Ερμή. Ένα χαρμόσυνο μήνυμα για τα δικαιώματα των παιδιών, Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου Λότη, εκδ. Πατάκης
- Ψιλογίγαντες και κοντονάνοι, Θάλεια Τριανταφύλλου, εκδ. Καστανιώτης
- Κόκκινη κλωστή δεμένη…, Σαρή Ζωρζ, εκδ. Πατάκη
- Η μύγα, Καλιότσος Παντελής,εκδ. Πατάκης
- Πατάτες – πατάτες, Αnita Lobel, μετφ. Μάνος Κοντολέων, εκδ. ΑΓΚΥΡΑ
- Τα γενέθλια του Τριγωνοψαρούλη, Βαγγέλης Ηλιόπουλος, εκδ. Πατάκη
- Η πόλη που έδιωξε τον πόλεμο, Αντώνης Παπαθεοδούλου, εικ :Μυρτώ Δεληβοριά, εκδ. Πατάκης
- Πολύτιμα Παραμύθια, Μετ: Νίκος Δεληβοριάς, εικ. Νικόλας Ανδρικόπουλος, εκδ. Άγκυρα
- Παιχνίδια και ψιλικά, Νικόλας Ανδρικόπουλος, εκδ. Λιβάνη
- Δεν, Βαγγέλης Ηλιόπουλος, εικ :Εφη Λαδά, εκδ. Πατάκη
- Καλημέρα Ειρήνη, Φρόσω Χατόγλου, Σύγχρονη Εποχή
- Τότε που κρύψαμε έναν άγγελο, Δαρλάση Αγγελική, εκδ. Πατάκης
- Στη σκιά του πύργου, Παπαμόσχου Ηρώ, εκδ. Πατάκης
- Δικαίωμα στη Μάθηση, Η ιστορία της Μαλάλα Γιουσαφζάι, εκδ. Λιβάνη
- Ο πόλεμος των Ούφρων και των Τζούφρων, Ευγένιος Τριβιζάς, εκδ. Μίνωας
- Οι δραπέτες του καστρόπυργου, Ψαραύτη Λίτσα, εκδ. Πατάκης
- Οι καλοί και οι κακοί ιππότες, Αντώνης Παπαθεοδούλου, εικ: Ίρις Σαμαρτζή, εκδ. Παπαδόπουλος
- Κοσμοδρόμιο, Κατσαμά Ελένη, εκδ. Πατάκης
- Ιστορίες που τις είπε ο πόλεμος, Μαρία Αγγελίδου, εικ : Ίρις Σαμαρτζή, εκδ. Μεταίχμιο
- Το γαλάζιο κύπελλο, Ινούι Τόμικο,εκδ. Πατάκη
- Οι Μαγκουράτοι, Δημητρούκα Αγαθή,εκδ. Πατάκης
- Αναζητώντας τους χαμένους ήρωες, Δικαίου Ελένη, εκδ. Πατάκης
- Για την άλλη πατρίδα, Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου Λότη, εκδ. Πατάκης
- Ο σπόρος της Ειρήνης, Συγγραφέας & εικονογράφος: Isabel Pin,εκδ. Σύγχρονοι Ορίζοντες
- Λάθος, κύριε Νόιγκερ!, Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου Λότη, εκδ. Πατάκη
- Ειρήνη Αριστοφάνη, Σοφία Ζαραμπούκα, εκδ. Κέδρος
- Ο μικρός αδελφός, Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου Λότη, εκδ. Πατάκη
- Οι άγγελοι του ουρανού, Ψαραύτη Λίτσα,εκδ. Πατάκη
- Οι θεοί δεν πεθαίνουνε στην Πέλλα, Δικαίου Ελένη,εκδ. Πατάκη
- Οι νικητές, Σαρή Ζωρζ,εκδ. Πατάκη
- Πέτρινα καθίσματα, Κοντολέων Μάνος εκδ. Πατάκης
- Ο καιρός της σοκολάτας, Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου Λότη, εκδ. Πατάκης
- Τα κοριτσάκια με τα ναυτικά, Δικαίου Ελένη, εκδ. Πατάκης
- Όταν έφυγαν τα αγάλματα, Αγγελική Δαρλάση, εκδ. Μεταίχμιο
- Τα ξύλινα σπαθιά, Καλιότσος Παντελής,εκδ. Πατάκης
- Το διπλό ταξίδι, Ψαραύτη Λίτσα, εκδ. Πατάκης
- Άννα Φρανκ, εκδ. Ερευνητές
- Μείνε εκεί που είσαι και μετά φύγε, John Boyne,Μετ: Πετρούλα Γαβριηλίδου, εκδ. Ψυχογιός
- Τραγούδι για τρεις, Πέτροβιτς-Ανδρουτσοπούλου Λότη, εκδ. Πατάκης
- Φίλοι φίλοι καρδιοφίλοι – O Λίνος, Ζαραμπούκα Σοφία,εκδ. Πατάκης
- Το αγόρι με τη ριγέ πυτζάμα, John Boyne, εκδ. Κέδρος
- Η συνέλευση των ζώων, Καίστνερ Έριχ, εκδ. Πατάκης
- Όταν οι καμπάνες σταμάτησαν τον πόλεμο, Gianni Rodari, εκδ. Άγκυρα
- Ο πόλεμος, η Mαρία και το αδέσποτο, Σαρή Ζωρζ, εκδ. Πατάκης
- Όλου του κόσμου τα παιδιά, Δαμιανού-Παπαδοπούλου Γιόλα,Εκδ. Πατάκη
- Με το χαμόγελο στα χείλη, Βαρελλά Αγγελική, εκδ, Πατάκης
- Οι Ουφ και οι Φου, Χρήστος Δημόπουλος, εκδ. Ψυχογιός
- Δρακομανία, Μανδηλαράς Φίλιππος, Εκδ. Πατάκης
- Το τσίμπημα της σφήκας, Λοΐζου Μάρω,Εκδ. Πατάκης
- Κασσάνδρα, η μάντισσα της Τροίας, Ψαραύτη Λίτσα, Εκδ. Πατάκης
- Ο Μεγάλος Περίπατος του Πέτρου, Άλκη Ζέη, εκδ, Μεταίχμιο
- Η χειροβομβίδα που ήθελε να είναι σαν… βίδα, Γιώτα Αλεξάνδρου, εκδ. Άγκυρα
- Η μωβ ομπρέλα, Άλκη Ζέη, εκδ. Μεταίχμιο
- Το φαγκρί και το σκουμπρί, Ευγένιος Τριβιζάς, Μεταίχμιο,
- Ειρήνη, (Αριστοφάνη),Χρυσάνθη Καραϊσκου, εκδ. Διάπλαση
Β. ΑΝΤΙΠΟΛΕΜΙΚΑ ΤΡΑΓΟΥ∆ΙΑ:
Ένα μεγάλο πλήθος τραγουδιών μπορεί να βρει κανείς στην ελληνική δισκογραφία. Παραθέτουμε ενδεικτικά τίτλους και δημιουργούς, έτσι ώστε να υπάρχει δυνατότητα εύρεσης. Άλλα τραγούδια είναι αντιπολεμικά και άλλα είναι φιλειρηνικά.
– Βιετνάμ γιε γιε Σαββόπουλος, Το φορτηγό
– Σατυρικόν (Για λόγους ανωτέρας βίας) Σαββόπουλος, 10 χρόνια κομμάτια
– Νίκος Ξυλούρης – Ο μικρός στρατιώτης
– Του ‘παν θα βάλεις το χακί Μ. Λοϊζος, Τραγούδια του δρόμου
– Τα πολυβόλα σωπάσαν Μ. Λοϊζος, Τραγούδια του δρόμου
– Ο Γ’ παγκόσμιος Μ. Λοϊζος, Τραγούδια του δρόμου
– Ο Τζο ο λοχίας Μ. Λοϊζος, Νέγρικα
– Γράμματα στην αγαπημένη Μ. Λοϊζος, ομώνυμος δίσκος
– Μπήκαν στην πόλη οι οχτροί Μαρκόπουλος, 30 επιτυχίες 1970 – 1980
– Το τραγούδι της ειρήνης Μαρκόπουλος, Παράθυρο στη Μεσόγειο
– Το έπος του Σεΐχη Μπεντρεντίν Θ. Μικρούτσικος, Πολιτικά Τραγούδια
– Φασισμός Θ. Μικρούτσικος, Τραγούδια της λευτεριάς
– Κι ήθελε ακόμη Θ. Μικρούτσικος, Τραγούδια της λευτεριάς
– Τούτες τις μέρες Λεοντής, Καπνισμένο τσουκάλι
– Αύριο μπορεί να μας σκοτώσουν Λεοντής, Καπνισμένο τσουκάλι
– Επιδρομή στον Πειραιά Νταλάρας, Ρεμπέτικα της Κατοχής
– Οι νεκροί Σπανός, Γ’ Ανθολογία
– Τώρα, τώρα (Όπως και να ΄ναι ο κόσμος) Παπακωνσταντίνου, από τον δίσκο με το όνομά του
– Ευχαριστώ τη ζωή Φαραντούρη, Τραγούδια διαμαρτυρίας
– Το πέρασμα του Έβρου Φαραντούρη, Τραγούδια διαμαρτυρίας
– Γυρίζω τις πλάτες μου στο μέλλον Τσακνής, Φταίνε τα τραγούδια
– Η μπαλάντα του νεκρού στρατιώτη Milva
– How many Bob Dylan, Blowing the wing
– The unknown soldier Doors, Waiting for the sun
– Imagine, John Lenon,
– Δήμος Μούτσης – Delenda est (Ερηνούλα μου)
– Υπεραστικοί – Παλαιστινιακό
– Poll – Άνθρωπε αγάπα
– Για τους κακούς (Για μικρά παιδιά) Τανάγρη, Στον κήπο
– 4 στρατηγοί Χατζηδάκις, Κύκλος με την κιμωλία
– Μια φορά κι έναν καιρό Χατζηδάκις, Κύκλος με την κιμωλία
– ΑΝ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΓΗΣ (παιδική χορωδία Σπ Λάμπρου)
– Αλκίνοος Iωαννίδης – Πατρίδα
– Στρατιώτη Γύρνα Πίσω, Κώστας Χατζής
– ΣΤΟΝ ΣΕΙΡΙΟ ΥΠΑΡΧΟΥΝΕ ΠΑΙΔΙΑ, Μάνος Χατζιδάκις https://www.youtube.com/watch?v=rLbXS_Xchn0
Γ. ΒΙΝΤΕΟ-ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ-ΘΕΑΤΡΟ:
– Από το βιβλίο του ∆ημήτρη Ποταμίτη: «Ιστορίες του παππού Αριστοφάνη», εκδόσεις Ντουντούμη:
– Ειρήνη
– Αχαρνείς
– Λυσιστράτη
– «Το κανόνι της Ειρήνης», (κουκλοθέατρο για το νηπιαγωγείο) , Χατόγλου
– «Αποκάλυψη τώρα»
– «Λεπτή κόκκινη γραμμή»
– «Ο Τζόνυ πήρε το όπλο του»
– Κύπρος: ένα συγκλονιστικό βίντεο της Νίνας Γεωργιάδου με μουσική επένδυση το “χρυσοπράσινο φύλλο” που μπορεί να αξιοποιηθεί στις μεγάλες τάξεις για προσέγγιση του ποιήματος: https://www.youtube.com/watch?v=Aq0RL0eD0mg
– ΠΟΛΕΜΟΣ ΚΑΙ ΕΙΡΗΝΗ, ένα συγκλονιστικό βίντεο της Νίνας Γεωργιάδου: https://youtu.be/gcAvb6F1e8c
– Γάζα: Τα παιδιά (ενός ακόμα) πολέμου
– Η Γάζα πριν και μετά τον πόλεμο
Τρεις ιστορίες προσφύγων από τρία βασανισμένα μέρη:
– Η ιστορία της Νασρίν από τη Συρία (3,5΄),
– Η ιστορία του Μίτρα από το Αφγανιστάν (3΄),
– Η ιστορία του Σααλίμ από τη Σομαλία(3,5΄): Ιστορίες προσφύγων από τρία βασανισμένα μέρη.
Δ. ΠΟΙΗΜΑΤΑ:
Ποιήματα με έντονο αντιπολεμικό περιεχόμενο:
– Η ΕΙΡΗΝΗ -Γιάννης Ρίτσος: https://youtu.be/31Y5C5sa-EM
– ΑΝ ΘΕΛΕΙΣ ΝΑ ΛΕΓΕΣΑΙ ΑΝΘΡΩΠΟΣ, Τάσος Λειβαδίτης: https://youtu.be/fo5o4VEaKBY
– ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΖΩΓΡΑΦΙΖΟΥΝ ΣΤΟΝ ΤΟΙΧΟ, Μιχάλης Μπουρμπούλης: https://youtu.be/LLOXlhdxDMc
– ΜΙΛΩ, Μανόλης Αναγνωστάκης: https://youtu.be/gawmLrFr1JM
– ΠΟΛΕΜΟΣ, Μανόλης Αναγνωστάκης: https://youtu.be/5QY4HWGAIsc
– ΑΜΑ ΤΕΛΕΙΩΣΕΙ Ο ΠΟΛΕΜΟΣ, Ιάκωβος Καμπανέλλης: https://youtu.be/A1GDInC9C8s?list=PLiICewQsS39XG_0DmNt1bKV5a4TNRuhQ2
– ΣΤΡΑΤΗΓΕ (Γερμανικό εγχειρίδιο πολέμου), Μπ. Μπρεχτ: https://youtu.be/5CLSEnqW_Ak
– ΤΟ ΑΓΑΛΜΑ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ, Κ. Καρυωτάκης: https://youtu.be/gCCXy5qkiRk?list=PLjrX4z1WXOvG8kpadmlCsOHYzEJ_RpTWi