Η Δ.Ο.Ε (Διδασκαλική Ομοσπονδία Ελλάδας) υποτίτλισε 22 ταινίες που αναφέρονται σε παιδαγωγούς και στοχαστές οι οποίοι/ες επηρέασαν και επηρεάζουν έως σήμερα την παιδαγωγική σκέψη και τις παιδαγωγικές πρακτικές, με στόχο την επαναπροσέγγιση με την ιστορία της παιδαγωγικής, την επαφή με σημαντικές παιδαγωγικές ιδέες και πρακτικές και τη δημιουργία αναστοχαστικού παιδαγωγικού προβληματισμού.
Ο υποτιτλισμός των 22 ταινιών πραγματοποιήθηκε από τη ΔΟΕ στο πλαίσιο των δράσεων που αναγράφονταν στα ενιαία κείμενα, τα οποία ανάρτησαν τα σχολεία με αποφάσεις των Συλλόγων Διδασκόντων, ακυρώνοντας στην πράξη τη διαφοροποίηση – κατηγοριοποίηση των σχολείων και την εμπορευματοποίηση της παιδείας, που προωθείται από τους νόμους της αξιολόγησης 4823 και 4692.
Μαζί με 4 ακόμη ταινίες που έχουν υποτιτλιστεί από την παιδαγωγική ομάδα «ΣΚΑΣΙΑΡΧΕΙΟ», συγκεντρώνονται 26 ταινίες των 13-14 λεπτών, που μας ταξιδεύουν στην ιστορία, μάς παρουσιάζουν σε κάθε ταινία μια σημαντική μορφή της παιδαγωγικής επιστήμης, τα βασικά ερωτήματα που έθεσε, τις απαντήσεις που έδωσε στην εποχή της, τις προεκτάσεις και τη σημασία για σημερινά εκπαιδευτικά ζητήματα και αναζητήσεις, σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο. Κάθε ταινία είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο ενημέρωσης, πολιτισμού, προβληματισμού.

      Οι ταινίες αυτές είναι γαλλικής παραγωγής και δημιουργήθηκαν το 1999-2001 από τον Philippe Meirieu, επομένως αντανακλούν την εποχή της παραγωγής τους και τις αντιλήψεις του δημιουργού τους. Ως εκ τούτου η θέασή τους πρέπει να γίνει με κριτική διάθεση.
Ο Philippe Meirieu δίδαξε σε όλες τις βαθμίδες της γαλλικής εκπαίδευσης. Είναι επίτιμος καθηγητής των επιστημών της αγωγής του Πανεπιστημίου της Λυόν. Υπήρξε αρχισυντάκτης στο περιοδικό «Cahiers pédagogiques». Σήμερα το έργο του αφορά κυρίως τη φιλοσοφία της εκπαίδευσης, την ιστορία και το παρόν της παιδαγωγικής καθώς και τις σχέσεις εκπαίδευσης και πολιτικής. Μπορείτε να δείτε την ομιλία του στην εκδήλωση της ΔΟΕ 27 Μαρτίου 2022: https://youtu.be/1LJSwgS_ZEk

      Οι νεοφιλελεύθερες πολιτικές θέλουν να μετατρέψουν την έννοια της παιδείας και της γνώσης σε κατάρτιση δεξιοτήτων, σε μετρήσιμες ποσότητες, σε δείκτες αποτελεσματικότητας και σε συλλογή εργαλειακών πληροφοριών. Με τον ίδιο τρόπο επιχειρούν το χτύπημα της παιδαγωγικής επιστήμης, θέλοντας να την υποβιβάσουν απλώς δε διδακτικές τεχνικές και κατακερματισμένα κριτήρια αποτελεσματικότητας.
Με τον ίδιο τρόπο επιχειρούν να μετατρέψουν τον/την εκπαιδευτικό σε άβουλο, χειραγωγημένο και υποταγμένο γρανάζι, σε ένα σχολείο χωρίς δημοκρατία, συλλογικότητα, αλληλεγγύη, αλλά στο έδαφος του ανταγωνισμού, της ιεραρχίας και του φόβου.

       Οι μαθητές που θα βγαίνουν από ένα τέτοιο σχολείο της αγοράς θα είναι οι πληβείοι της σύγχρονης εποχής, που θα αναζητούν ευκαιρίες επιβίωσης στην παγκοσμιοποιημένη αγορά εργασίας, ενός θρυμματισμένου κόσμου.
Ξανακοιτάμε, λοιπόν τις ρίζες της επιστήμης μας, για να ξαναστήσουμε με τους/τις μαθητές/τριές μας, μια κοινότητα γνώσης, μια κοινότητα αναζήτησης και πράξης, μια κοινότητα κριτικής σκέψης, μια κοινότητα ελευθερίας. Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για το δημόσιο σχολείο, για τα εργασιακά μας δικαιώματα, για τη ζωή μας. Συνεχίζουμε να αντιπαλεύουμε την αξιολόγηση – κατηγοριοποίηση – χειραγώγηση. Συνεχίζουμε να είμαστε στο πλευρό των ανθρώπων που μοχθούν και αγωνίζονται.

 

  ΤΙΤΛΟΣ Ηλεκτρονική Διεύθυνση
  22 ταινίες υποτιτλισμένες από τη ΔΟΕ  
01. Leon TOLSTOI – Λέων Τολστόι (1828-1910)

Αρκεί η διδασκαλία των εκπαιδευτικών;

https://www.youtube.com/watch?v=_tYxD7F

o0U0

 

02.

Albert Louis THIERRY – Αλμπέρ Τιερύ (1881- 1915)

Πρέπει να διδάσκουμε τα μεγάλα έργα;

https://www.youtube.com/watch?v=E62HfTL 0ttI
 

03.

Rabindranath TAGORE – Ραμπιντρανάθ Ταγκόρ

(1861- 1941)

Διδάσκεται η εσωτερική γαλήνη;

https://www.youtube.com/watch?v=zQq- HUhdmbA
 

04.

J. Heinrich PESTALOZZI – Γιόχαν Χάινριχ Πεσταλότσι (1746-1827)

Τι κάνουμε με τα παιδιά που δεν μας δέχονται;

https://www.youtube.com/watch?v=aau3qQ 3QI6E
 

05.

Alexander Sutherland NEILL – Α. Σ. Νηλ (1883- 1973)

Μπορεί η επιθυμία του παιδιού να είναι η βάση

της εκπαίδευσης;

 

https://www.youtube.com/watch?v=tN7WCv FV9v0

 

06.

Maria MONTESSORI – Μαρία Μοντεσόρι (1870- 1952)

Μπορούμε να μάθουμε να είμαστε αυτόνομοι;

https://www.youtube.com/watch?v=6UeH8 WOqnCs
 

07.

Georg KERSCHENSTEINER – Γκέοργκ Κερσενστάινερ (1854-1932)

Η χειρωνακτική εργασία είναι απαραίτητη;

https://www.youtube.com/watch?v=wyJiVY_ 7qxI
 

08.

Pauline KERGOMARD – Πολίν Κεργκομάρ (1838- 1925)

Γιατί πρέπει να υπάρχει το Νηπιαγωγείο;

https://www.youtube.com/watch?v=Ry0OhX jidjk
09. Carl ROGERS – Καρλ Ρότζερς (1902-1987)

Αρκεί να ακούς για να βοηθήσεις;

https://www.youtube.com/watch?v=gtNYFFj

YY0g

 

10.

Paul ROBIN – Πολ Ρόμπιν (1837-1912)

Αρκεί να διακηρύσσεται η ισότητα για να

επιτευχθεί;

https://www.youtube.com/watch?v=ZxnTqA X79Z0
11. Joseph JACOTOT – Ζοζέφ Ζακοτό (1770-1840)

Μπορούμε να διδάξουμε χωρίς να γνωρίζουμε;

https://www.youtube.com/watch?v=aMk99I

CZjqs

 

12.

Jean Marc Gaspard ITARD – Ζαν Μαρκ Γκασπάρ Ιτάρ (1774-1838)

Γιατί πρέπει όλα τα παιδιά να λαμβάνουν εκπαίδευση;

 

https://www.youtube.com/watch?v=hDZwW nqfulQ

13. Ivan Dominic ILLICH – Ιβάν Ίλιτς (1926-2002)

Μπορούμε να διδάξουμε χωρίς σχολείο;

https://www.youtube.com/watch?v=WTdU_J

yU-z8

14. Paulo FREIRE – Πάουλο Φρέιρε (1921-1997)

Γιατί πρέπει να μάθουμε να διαβάζουμε;

https://www.youtube.com/watch?v=GHEAG

NBfyJU

 

15.

Don BOSCO – Δον Μπόσκο (1815-1888)

Πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί με τη στοργή στην εκπαίδευση;

https://www.youtube.com/watch?v=RBgi_- WZsjI
 

16.

Francoise DOLTO – Φρανσουάζ Ντολτό (1908- 1988)

Δημιουργεί νεύρωση η καλή μαθητεία;

https://www.youtube.com/watch?v=VMb9k PVbZHc
 

17.

Ovide DECROLY – Οβίδιος Ντεκρολύ (1871-1932) Ολική Μέθοδος: Ποιο είναι το ρίσκο και ποια τα

όρια;

https://www.youtube.com/watch?v=eccewu oc3Ds
 

18.

Roger COUSINET – Ροζέ Κουζινέ (1881-1973) Γιατί η ομαδική εργασία είναι διαφορετικός

τρόπος διδασκαλίας;

https://www.youtube.com/watch?v=yiEk1wf d0pA
 

19.

Jan Amos KOMENSKY – Ιωάννης Κομένιος (1592- 1670)

Πώς μπορούμε να έχουμε πρόσβαση στο σύνολο

της γνώσης;

 

https://www.youtube.com/watch?v=f0kmSb Z2RSg

 

20.

Edouard CLAPAREDE – Εντουάρ Κλαπαρέντ (1873- 1940)

Μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα σχολείο «επί μέτρω»;

 

https://www.youtube.com/watch?v=blk0NoS z8SA

 

21.

Émile-Auguste Chartier (ALAIN) – Αλέν (1868- 1951)

Το σχολείο απελευθερώνει το παιδιά από τους γονείς;

 

https://www.youtube.com/watch?v=qSt8Gcf KZN4&t=2s

 

22.

Germaine Denise TORTEL – Ζερμέν Τορτέλ (1896- 1975)

Τι μπορούμε να μάθουμε μέσω της

δημιουργικότητας;

 

https://www.youtube.com/watch?v=H4Gjd2 200WE

  4 ταινίες υποτιτλισμένες από το «ΣΚΑΣΙΑΡΧΕΙΟ»  
 

23.

Célestin FREINET – Σελεστέν Φρενέ (1896-1966) Πώς ξυπνά η επιθυμία για μάθηση; https://www.youtube.com/watch?v=MchAig 9HEkc&list=PLksJPLCEm34y5ESFQ9iAvi0WzO1

TnCsAz

 

24.

Fernand OURY – Φερνάν Ουρί (1920-1997) Μπορεί να υπάρξει άλλος νόμος μέσα στην τάξη; https://www.youtube.com/watch?v=WIrkPH KF6UA&list=PLksJPLCEm34y5ESFQ9iAvi0WzO

1TnCsAz&index=4

 

25.

Janusz KORCZAK – Γιάνους Κόρτσακ (1878-1942) Πώς να αναστείλουμε τη βία; https://www.youtube.com/watch?v=gHW4Ps

u8Dww&list=PLksJPLCEm34y5ESFQ9iAvi0Wz O1TnCsAz&index=2

 

26.

Anton MAKARENKO – Αντόν Μακαρένκο (1888- 1939)

Η τιμωρία μπορεί να είναι εκπαιδευτική;

https://www.youtube.com/watch?v=flPDqai

gKrk&list=PLksJPLCEm34y5ESFQ9iAvi0WzO1T nCsAz&index=3

 

ΟΛΕΣ οι διευθύνσεις με παιδαγωγικά βίντεο