Εκπαιδευτικά νέαΣύλλογος

Για την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών και το αδιέξοδο που δημιουργείται για τα σχολεία μας.

ΣΥΛΛΟΓΟΣ  ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ                                                                   Αρ. Εξερχ: 103/Α/2024

           Π. Ε.  ΑΙΓΑΛΕΩ

           Ρ. Φεραίου 20

  ΤΗΛ.- FAX :  210-5906587                                                                    Αιγάλεω   02/ 10/ 2024

                                                                                                                         Προς: Τα μέλη του Συλλόγου μας.

                                                                  Κοινοποίηση: Δ.Σ της Δ.Ο.Ε, Συλλόγους Εκπ/κών Π. Ε. της χώρας.

Θέμα: Για την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών και το αδιέξοδο που δημιουργείται για τα σχολεία μας.

Με τον Ν. 55056/2023 (ΦΕΚ 163/Α/6-10-2023), η Κυβέρνηση, στα πλαίσια της πολιτικής σύμπτυξης του Δημόσιου Τομέα, κατάργησε τις σχολικές επιτροπές στους Δήμους της χώρας που έχουν στην περιφέρειά τους λιγότερες από 100 σχολικές μονάδες. Επίσης, με την Υ.Α. 45118/2024 (ΦΕΚ 3409/Β/13-6-2024) όρισε, ως τη βασική διαδικασία με την οποία θα καλυφθεί το κενό των σχολικών επιτροπών, τη δημιουργία από τον προϋπολογισμό των Δήμων μίας «πάγιας προκαταβολής», ύψους 500 €, η οποία θα μπαίνει σε τραπεζικό λογαριασμό στο όνομα κάθε Διευθυντή σχολείου και από αυτή θα προκύπτει η ικανοποίηση των λειτουργικών αναγκών των σχολείων: ο Διευθυντής θα χρησιμοποιεί τα χρήματα αυτά για την πληρωμή εξόδων κάτω των 500€ και μόνο εφόσον η ανάγκη (προμήθεια αγαθού ή υπηρεσίας) δεν καλύπτεται από τον προγραμματισμό του Δήμου.

Το μοντέλο που προτείνεται, θεωρεί ότι η κάλυψη των «τακτικών» εξόδων των σχολείων θα διενεργείται από τις προμήθειες του Δήμου (χαρτικά, Η/Υ, καθαριστικά, αθλητικό υλικό, στοιχεία που αφορούν τα κτηριακά και τα ηλεκτρομηχανολογικά των σχολείων κ.ο.κ.) και των «εκτάκτων» εξόδων (σπασμένα τζάμια, χαλασμένα υδραυλικά, κλειδαριές κλπ.) από την διαδικασία της «πάγιας προκαταβολής».

Είναι απολύτως σαφές σε όποιον στοιχειωδώς έχει επαφή με την πραγματικότητα των σχολείων και της σχολικής ζωής, ότι το παραπάνω «σχήμα» είναι απολύτως ανεπαρκές να διαχειριστεί την εκρηκτική σχολική καθημερινότητα στην Α/βάθμια και τη Β/βάθμια Εκπαίδευση. Συγκεκριμένα:

– Το πέρασμα των προμηθειών των σχολείων στον Δήμο, με αύξηση των διαγωνισμών προμηθειών ώστε να συμπεριλάβει τις ποσότητες και τα ποσά που αφορούν την εκπαίδευση, δημιουργεί μεγάλους διαγωνισμούς, είτε άνω των ορίων είτε λίγο κάτω από αυτά, με χρόνους υλοποίησης – από τη δημοπράτηση μέχρι υπογραφή των συμβάσεων – από 5 μήνες έως 1,5 χρόνο.

– Η διαδικασία της πάγιας προκαταβολής υποχρεώνει σε ένα αδυσώπητο πήγαινε-έλα, το οποίο μετατρέπει τους Διευθυντές των σχολείων σε λογιστές και τον Δήμο σε ένα ανελέητο κυνηγό εγγράφων, για την διαχείριση 65 και πλέον λογαριασμών των 500 €, των παραστατικών τους, τον έλεγχο, την απόδοσή τους κ.α.

– Ακόμα και αν αποδεχτούμε τη διαδικασία της «πάγιας προκαταβολής» (έστω ότι οι Δ/ντες- Δ/ντριες γίνουν «λογιστές» και όλα λειτουργούν γρήγορα), θα διαπιστώσουμε πως εξαιρούνται – είδη και υπηρεσίες για την καθημερινή λειτουργία των σχολείων, που έχουν μεταφερθεί στις γενικές προμήθειες του Δήμου (χαρτί, καθαριστικά, σακούλες κ.ο.κ.). Πώς θα προμηθευτούν λοιπόν τα σχολεία τα είδη που λείπουν; Υπάρχει κίνδυνος εάν οι Δ/ντες χρησιμοποιήσουν τα χρήματα από την «πάγια προκαταβολή»  η δαπάνη να τεθεί σε αμφισβήτηση από τις οικονομικές υπηρεσίες του Δήμου και οι Δ/ντες-Δ/ντριες να μπλέξουν σε έναν λογιστικό κυκεώνα.

 

Συνάδελφοι/ισσες, η κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών είναι η συνέχεια της πολιτικής της υποχρηματοδότησης, της διάλυσης του δημόσιου σχολείου, της κατηγοριοποίησης, της αξιολόγησης και της έμμεσης ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης. Με την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών η υποχρηματοδότηση γίνεται καθεστώς. Η συνακόλουθη αναζήτηση πόρων στα πλαίσια της «αυτονομίας», δηλαδή εμπορευματοποίησης/ ιδιωτικοποίησης του δημόσιου σχολείου, είναι άρρηκτα  συνδεδεμένη με την αξιολόγηση των σχολείων και ανοίγει με τη σειρά της τον δρόμο να μετατραπούν τα σχολεία σε μονάδες- επιχειρήσεις, όπου οι διευθυντές θα πασχίζουν να βρουν πόρους με κάθε τρόπο,  από γονείς και χορηγούς, για να μπαλώνουν όπως όπως τα προβλήματα, ενώ το κράτος θα αποσύρεται ουσιαστικά από την ευθύνη της  χρηματοδότησής τους.

Η Κυβέρνηση επιτίθεται στη Δημόσια Παιδεία, συρρικνώνει με τις συγχωνεύσεις και καταργήσεις το δίκτυο των σχολείων και φορτώνει τη δαπάνη λειτουργίας, όσων σχολείων απομείνουν, στις πλάτες των γονέων!!!

Η Κυβέρνηση αντιμέτωπη με τις αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας ανακοίνωσε ότι η «πάγια προκαταβολή» αυξάνεται στα 1.000 € για τα 12/θέσια σχολεία και πάνω. Ασφαλώς πρόκειται για άλλη μια κοροϊδία γιατί τα 1.000 € δεν φτάνουν να καλύψουν στοιχειωδώς τις καθημερινές ανάγκες των 12/θέσιων!!!

Ο Σύλλογος μας, οι Εκπαιδευτικές Ομοσπονδίες αλλά και οι Ενώσεις Γονέων έχουμε εκφράσει την αντίθεσή μας στην κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών. Οι φορείς της εκπαίδευσης έχουμε πει:  Όχι στο σχολείο επιχείρηση , όχι στην «αυτονομία» του σχολείου που παραπέμπει στην επιχειρηματική δράση, την αναζήτηση χορηγών, την εισβολή εταιρειών και την επιβάρυνση των γονέων.

Σε αυτά τα πλαίσια: ΚΑΤΑΓΓΕΛΟΥΜΕ ΓΙΑ ΑΛΛΗ ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΠΙΤΡΟΠΩΝ ΠΑΙΔΕΙΑΣ. ΔΕ ΘΑ ΑΝΕΧΘΟΥΜΕ ΟΙ ΜΟΡΦΩΤΙΚΕΣ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΑΣ ΝΑ ΘΥΣΙΑΣΤΟΥΝ ΣΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΗΣ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΠΕΙΘΑΡΧΙΑΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΕΕ.

ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ—ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ

  • Δραστική αύξηση της χρηματοδότησης των σχολείων, κόντρα στην αντιλαϊκή πολιτική των περικοπών. Διπλασιασμός των επιχορηγήσεων για τα σχολεία από τον κρατικό προϋπολογισμό. Η ασφάλεια των μαθητών και η αναβάθμιση της μαθησιακής διαδικασίας είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τις κατάλληλες υποδομές και τον αντίστοιχο υλικοτεχνικό εξοπλισμό.
  • Άμεση κρατική κάλυψη των πάγιων αναγκών των σχολείων. Οι λογαριασμοί ηλεκτρικού, νερού, φυσικού αερίου, τηλεφώνου, ίντερνετ να πληρώνονται απευθείας από Υπουργείο Εσωτερικών/Δήμο.
  • 5% του ΑΕΠ ή του 15% του προϋπολογισμού για την Παιδεία.
  • Όχι στο σχολείο επιχείρηση, στην αξιολόγηση –κατηγοριοποίηση σχολείων και εκπαιδευτικών. Κατάργηση των ν. 4823/2021 και του 4692/20. Όχι στην «αυτονομία» του σχολείου που παραπέμπει στην επιχειρηματική δράση, την αναζήτηση χορηγών, την εισβολή εταιρειών  και την επιβάρυνση των γονέων. Όχι στην παραχώρηση χώρων του σχολείου σε ιδιωτικούς φορείς για κερδοσκοπικούς λόγους.

ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ

Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ                     Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ

ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΣΑΜΙΟΣ         ΣΤΕΛΛΑ ΤΡΑΓΑ